Кошик
572 відгуків
+380 (95) 680-36-50
+380 (97) 279-23-04
Енерголідер Харків
Кошик

Встановлення лічильників води та опалення у всіх багатоповерхівках: як це буде відбуватися

Встановлення лічильників води та опалення у всіх багатоповерхівках: як це буде відбуватися

Встановлення лічильників води та опалення у всіх багатоповерхівках: як це буде відбуватися

Зараз у суспільстві активно обговорюється зміна тарифів на опалення і гаряче водопостачання. Незважаючи на заяви уряду, далеко не для всіх українців вартість тепла і води знизилася. Багато в чому це пов'язано з особливостями обліку цих послуг. Однак незабаром людей, які проживають у багатоквартирних будинках, чекає чимало сюрпризів, пов'язаних зі вступом в силу Закону «Про житлово-комунальні послуги».

https://fakty.ua/332350-ustanovka-schetchikov-vody-i-otopleniya-vo-vseh-mnogoetazhkah-kak-eto-budet-proishodit

«Оператор за два місяці до встановлення лічильника інформує власників житла»

Про те, які нововведення в житлово-комунальній сфері чекають на українців у нинішньому році, «ФАКТАМ» розповів експерт у сфері житлово-комунальних послуг, голова Асоціації професійних управляючих нерухомістю України кандидат юридичних наук Андрій Нікончук.

— Настав 2020 рік. Які нововведення чекають на українців у житлово-комунальному господарстві у відповідності з прийнятим раніше законодавством? До чого готуватися громадянам?

— Якщо до 1 серпня 2020 року в будинку не будуть встановлені загальнобудинкові лічильники на гарячу, холодну воду або опалення (теплову енергію), то операторам, що надають ці послуги, будуть виставлені немаленькі штрафи. У столиці це «Київводоканал» і «Київтеплоенерго». Відповідно, в тих будинках, де досі з тих чи інших причин лічильників немає (якщо не створено ОСББ і власники за свій рахунок їх не поставили, або якщо створено ОСББ, але все одно лічильник не поставили, або якщо це будинок, який обслуговується комунальним підприємством, і там за рахунок бюджету міста або коштів операторів лічильники встановлені не були), до 1 серпня 2020 року вони повинні бути поставлені за кошти операторів послуг. Це визначено статтею 14 та перехідними положеннями Закону України «Про комерційний облік теплової енергії та водопостачання».

— Наскільки великі штрафи?

— Один відсоток суми платежів, нарахованих за останній місяць, протягом якого надавалася відповідна комунальна послуга споживачам, чиї будинки не обладнані вузлами обліку. Насамперед це стосується теплової енергії, гарячої та питної води. В той же час аналогічне питання встановлення електро - і газолічильників регулюється іншими правовими нормами.

— Як це буде відбуватися?

- Оператор за два місяці до установки інформує власників про свій намір поставити лічильник і, якщо вони не роблять це самостійно, здійснює установку.

— За чий рахунок будуть ставити прилади?

На первинному етапі — за рахунок операторів, але за їх рахунок» умовно, оскільки в подальшому ця сума буде розділена між усіма споживачами, тобто співвласниками кожного конкретного будинку, де встановлюється лічильник. У будь-якому випадку люди все одно повернуть гроші операторам.

«За січень киянам прийдуть платіжки, де окремим рядком буде вказана плата за обслуговування загальнобудинкових лічильників»

— Давайте для прикладу розглянемо ситуацію в Києві. Є підприємство «Київтеплоенерго», яке зобов'язане встановити лічильники тепла і гарячої води в тих будинках, в яких їх ще немає. Правильно я розумію? Або люди повинні самі зібрати гроші, заплатити «Київтеплоенерго», щоб компанія поставила прилади обліку відразу за рахунок споживачів. Або другий варіант: саме комунальне підприємство повинно встановити лічильник, але включивши потім витрати на плату за свої послуги. Вірно?

— Так чи інакше так. Під витратами розуміється внески на встановлення, обслуговування та заміну, і все це різні витрати. Якщо де-то лічильник вже є, то витрати на установку з цього переліку виключаються. Підтвердженням моїх слів є те, що у вересні 2019-го Київська міськадміністрація в інтересах «Київводоканалу» вже прийняла таке розпорядження та затвердила відповідні внески, розрахувавши їх на підставі методики, затвердженої раніше наказом Мінрегіону. У прийнятому розпорядженні є відповідні будинки та розмір внесків. По компанії «Київтеплоенерго» я про таке рішення ще не чув.

По «Київводоканалу» за січень киянам вже прийдуть платіжки, в яких окремим рядком буде вказана плата за обслуговування загальнобудинкових лічильників за четвертий квартал 2019 року. Плата індивідуальна для кожного конкретного будинку і розраховується в залежності від кількості самостійних об'єктів нерухомості в ньому. Формула розрахунку одна, а суми будуть різні, тому що вдома різні і кількість самостійних об'єктів нерухомості в ньому різне. Реєстр будинків можна знайти на сайті Київської міськадміністрації в тексті розпорядження. Знову-таки, звідки ці нововведення? Про це свідчить Закон України «Про комерційний облік теплової енергії та водопостачання».

— Значить, якщо до 1 серпня 2020 року в якомусь будинку немає лічильника гарячої і холодної води або опалення, комунальне підприємство буде нараховувати штраф?

— Не оператор, а на оператора. Це суб'єкт господарської діяльності, який має право це робити і надає таку послугу. Іншими словами, він власник зовнішніх інженерних мереж. Відсутність вузла комерційного обліку (загальнобудинкового лічильника) — це передусім вина оператора. Тобто створені такі законодавчі умови, щоб в країні минимизировались або зовсім припинилися нормативні нарахування і скрізь був облік і контроль. І, як я говорив раніше, законом передбачені дуже великі штрафи.

— Тобто якщо оператор, що обслуговує будинок, не встановив лічильник, то винен він. А чи не буде він потім «розкидати» свої штрафи на власників житла?

— Ні, штрафні санкції на власників і споживачів він розкидати не має права і не буде. Це законодавчий інструмент тиску саме на операторів, щоб скрізь був облік і щоб цей облік за замовчуванням організував саме він. Тому зараз всі оператори повинні знайти десь ресурси для встановлення загальнобудинкових вузлів комерційного обліку. Тобто вони зобов'язані десь знайти, умовно кажучи, «чемодан грошей», щоб одночасно всім будинкам поставити лічильники, а потім ці витрати перекласти на споживачів. Причому, за зазначеною методикою, споживачі можуть платити в розстрочку, частинами, і так протягом п'яти років або іншого терміну — як домовляться з оператором.

Іншими словами, для операторів питання стоїть так: якщо ти хочеш займатися цією діяльністю, значить, інвестуй гроші на установку лічильників. При цьому оператор на час буде змушений отримати свої гроші з обороту на ці цілі, як би прокредитувавши споживачів, але потім виставить за це нарахування в платіжках.

Більш того, повторюся, вказується, що власники мають право робити це самостійно. Якщо ж вони цього не зроблять і не повідомлять операторів про те, що хочуть самостійно придбати і встановити лічильник, то це здійснює в автоматичному режимі оператор. Якщо ж власники житла хочуть це зробити самостійно, то повинні повідомити оператора. Якщо ж хто-небудь з «колективного власника» сам нічого не робить і буде перешкоджати оператору в установці, той може вимагати встановлення сервітуту судом щодо частини споруди для цього користувача. А ось що буде між «поки» і «під час» цього процесу, мені сказати важко. Допускаю, що хтось з операторів стане діяти методом «м'якої сили». Тобто або просто буде ходити по судах, або відключить будинок, мотивуючи це недопущенням власних втрат.

«Власником лічильника є той, хто за нього в кінцевому рахунку заплатив»

— Але якщо власники самі купили лічильник, то потім все одно бере на баланс цей прилад і його обслуговує?

— Не на баланс, а на абонентський облік. У будь-якому випадку це спільна сумісна власність людей. І звертаю увагу на те, що відповідальність на збереження і цілісність вузлів комерційного обліку лежить на власниках або на те, кого вони уповноважили, звичайно ж, не безкоштовно. Власником є той, хто за лічильник зрештою заплатив.

Загальнобудинкові прилади обліку — це спільна власність співвласників житла, точно так само, як вікна в під'їзді і сходинки, труби в підвалі шифер на даху. Тому цілком можлива ситуація, коли лічильник встановили, але власникам до нього немає діла, а він раптом зламався, його хтось розбив або вкрав... Цей хтось може бути ким завгодно, починаючи від правопорушника і закінчуючи тим же оператором (його окремо взятими співробітником), якого щось не влаштовує в даному процесі. Цілком імовірна ситуація, що з лічильником щось трапиться і його знову треба буде ставити. Саме тому в тому, щоб з лічильником нічого не сталося, повинні бути зацікавлені в першу чергу власники будинку, і думати про це самостійно або купити процес «контролю і думання про це» у керуючого, якщо він є і з ним про це домовляться.

У нових законодавчих умовах і реаліях власники повинні зрозуміти, що у них є щось спільне, що потрібно берегти, як своє, особисте. Це повинно стимулювати їх створювати ОСББ чи наймати керуючого, якому вони довіряють, який на три замки закриє підвал, де знаходяться лічильники, встановить сигналізацію, щоб туди ніхто чужий не потрапив, тому що це загальне майно, ресурс, який коштує грошей і який треба цінувати.

У наступній статті «ФАКТИ» розкажуть про те, коли і як мешканці багатоповерхівок повинні перейти на нові договори з постачальниками житлово-комунальних послуг, і що буде, якщо вони цього не зроблять.

Варто нагадати, що з 1 січня 2020 року відбулося розділення плати за природний газ. Тепер люди будуть отримувати дві квитанції за газ. Одну — за його поставку, а другу — за розподіл.

 

Інші новини

Наскільки вам зручно на сайті?

Розповісти Feedback form banner